Ouragan velgen 15" (dus geen 16")

autos /onderdelen gevraagd en aangeboden
ravahu
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-05-2010 18:28

Ouragan velgen 15" (dus geen 16")

Bericht door ravahu » 03-06-2010 14:21

Gezocht: 15 inch Ouragan velgen.

Ik heb eventueel een mooie set 16 inch Ouragan velgen met bijna nieuwe Michelin Pilot Exalto 205/45x16 beschikbaar als ruil object.

Er zaten origineel 15 inch Sirocco's onder onze 206CC en de 16 inch Ouragans bevallen toch iets minder vanwege de wat lagere zijkant van de banden.

Vandaar de zoektocht naar 15 inch Ouragans. Ik weet dat ze er zijn want ik heb in Frankrijk diverse 206jes gezien met die iets kleinere maat velgen.

206cc
Berichten: 753
Lid geworden op: 25-08-2008 17:11

Bericht door 206cc » 03-06-2010 16:53

op marktplaats staan 2 setjes 15 inch ouragans.
linkjes:
http://link.marktplaats.nl/345389300
http://link.marktplaats.nl/346351565

kan je kiezen 550 euro of 550 euro 1 set in limburg en 1 set in friesland.

ik vind t veel geld en dan zou ik persoonlijk naar een ander type gaan kijken omdat ik de 15 ers ouragan wel erg uit model vind.

ik rijd nu ook even op 15 inch omdat mijn 17 inch nog nieuwe banden kijgt voordat ze eronder gaan, ik word nu zeeziek door de banden.
smaken verschillen natuurlijk. ik vind 17 ook fijn rijden maar ik rijd ook iets sportiever door bochten.

ik zou haast zeggen rijd er 2 maanden mee rond en oordeel dan nog eens of die 15 inch wel nodig is.

groetjes,
peter
Afbeelding

cabriojojo
Berichten: 75
Lid geworden op: 30-07-2009 08:05

Bericht door cabriojojo » 03-06-2010 19:28

qua comfort en rijd gedrag zijn de 16 inchers het beste. Voor de looks moet je 17 hebben, maar stuitert iets meer.

Zou nooit kleiner gaan als 16 inch. Ding gaat veel te veel rollen over zijn wang, zoals peter zegt.

Snoepje
Berichten: 75
Lid geworden op: 15-09-2008 23:11

Bericht door Snoepje » 03-06-2010 20:00

Ik heb al een paar keer per ongeluk hard langs of tegen een stoeprand gereden met mijn 16 inch Ouragans.
Het kan een kwestie van geluk zijn, maar dat denk ik niet... Ik heb mijn velgen nog nooit zelf beschadigd namelijk.

Ik zou dus ook zeggen. Laat ze nog even zitten. 550 euro vind ik veel geld voor kleinere velgen.

Groet,

Jeroen
Sorry mensen, ik heb nu eenmaal een BMW.

ravahu
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-05-2010 18:28

Bericht door ravahu » 03-06-2010 21:41

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het wat strakker rijd en eigenlijk ook wat beter uitziet maar....
Het is mij opgevallen dat de 206 wat meer piept en kraakt met de zestieners eronder en dat hij toch wat stoteriger is geworden.

Daar komt bij dat wij een van de eerste 206CC's hebben die in NL op de markt gekomen is, hij heeft er echter pas 38.000 km op zitten.
De onderstellen van de latere versie's zijn duidelijk iets anders afgeveerd dan ons exemplaar want we hebben de laatste paar jaar met diverse jongere CC's gereden zowel de 2.0 als de 1.6 en je merkt het verschil. De onze voelt gewoon niet lekker met de 16" met 205 /45 banden.
Je voelt ook veel meer reactie in het stuur bij bv. langsuithollingen op de snelweg en bij stoplichten, Het lijkt dan net of hij een beetje trekt.
....en nee de draagarmen/spoorstangen en kogels zijn allemaal in orde.

We hebben een paar maanden na de aankoop met de originele 15 " Sirocco's rondgereden en nu zitten er sinds zo'n 6 maanden de 16" Ouragans onder.
We hebben het dus goed kunnen beoordelen en hij mag dan iets meer rollen op de wangen, het is per definitie geen auto om haaks de bocht mee om te gaan. Ons idee is meer om rustig met de kap open te toeren en dan is comfort erg prettig. Voor het wildere werk gebruik ik dan wel m'n 406 Coupe :wink:

Overigens had ik die velgen op markplaats ook gezien maar vind die prijzen volledig onzinnig. Vandaar dat ik dacht dat iemand hier misschien z'n 15" om wilde wisselen voor 16" velgen.
Ben nu in Frankrijk aan het zoeken en heb daar misschien een set te pakken voor...200 euro. Is hier vandaan maar 2 uur rijden dus dat heb ik er wel voor over. Ik hou jullie op de hoogte.

O ja, we vonden die Sirocco's echt een verkeerde keuze van Peugeot maar smaken verschillen natuurlijk....

ravahu
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-05-2010 18:28

Bericht door ravahu » 05-09-2011 00:56

Hier mag een slotje op.

Heb een paar nieuwe Ouragans 15 inch gekocht.
Hier komen eerst de winterbanden om en als dat goed rijdt koop ik nog een set 15 inch Ouragan en komen de 16" in de verkoop.

cabriojojo
Berichten: 75
Lid geworden op: 30-07-2009 08:05

Bericht door cabriojojo » 05-09-2011 19:50

15" = comfort - looks
16" = looks ++ comfort
17" = looks + comfort
18" = wansmaak


Rij zelf 17" en comfort op de grote weg en strak asfalt is prima. Op klinker en slechte asfalt wegen is comfort weinig idd. Met 16" nooit problemen gehad met de comfort. 15" zou echt teveel deinen naar mijn mening. Heb zelf eentje uit 2003 (2de generatie).

ravahu
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-05-2010 18:28

Bericht door ravahu » 09-09-2011 14:57

cabriojojo schreef:15" = comfort - looks
16" = looks ++ comfort
17" = looks + comfort
18" = wansmaak


Rij zelf 17" en comfort op de grote weg en strak asfalt is prima. Op klinker en slechte asfalt wegen is comfort weinig idd. Met 16" nooit problemen gehad met de comfort. 15" zou echt teveel deinen naar mijn mening. Heb zelf eentje uit 2003 (2de generatie).
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik heb vaak het gevoel dat iedereen gaat voor grote velgen echter zonder te weten wat het nu eigenlijk uitmaakt.
Ter verduidelijking hier een overzicht van de verschillen tussen een 16 en en 15 inch Ouragan velg met de door Peugeot geadviseerde bandenmaten en wel 205/45 voor de 16" velg en 195/55 voor de 15" velg.
Even op klikken:
Afbeelding

Zo als te zien maakt het bijna niets uit in totale wieldiameter, de wielkasten blijven met een 15" dus net zo gevuld (ongevuld als je wilt ) als met een 16".
Het enige verschil is wel dat er iets meer band te zien is.
In dit voorbeeld zoals ik nu op m'n 206 CC heb (16" velg met zomerbanden en 15" velg met winterbanden ) zie je dat de rijhoogte met een 16" velg maar 2,3 mm lager is !!
M.i. dus met het blote oog niet te zien. De wieldiameter is zelfs 4,6 mm kleiner met de 16" velg.
Dit hele verhaal word natuurlijk anders als je gaat afwijken van de geadviseerde banden maat voor de 16" en 15" velgen maar dan krijg je weer problemen met o.a. snelheidsmeter.

Ik heb de 15" er inmiddels onder gehad (met de winterbanden) en het verschil in comfort is duidelijk te merken, ook logisch omdat de wang van de band wat hoger is en dus wat soepeler. Wegligging ? ik heb het verschil niet gemerkt maar ik ben dan ook geen woeste rijder, daar is deze cabrio ook niet echt geschikt voor, want toch wat slapjes in de carroserie v.w.b. torderen etc.
Het is voor ons echt een zomerse geniet auto :lol:

Overigens is onze 206CC van 04-10-2001 dus eerste generatie ofwel een van de eerste die in Nederland op de weg is gekomen!

cabriojojo
Berichten: 75
Lid geworden op: 30-07-2009 08:05

Bericht door cabriojojo » 12-09-2011 21:01

Geloof me als ik zeg dat ik wel weet waar ik over praat. ;) Ik rij en zit al te lang in de peugeots en heb hier aardige ervaring in. ;) Mijn opsomming was dan ook alleen voor de 206 geschikt, waarin ik de prestaties niet heb meegenomen omdat het bij de cabrio niet zo van heel erg groot belang is, aangezien (zoals je zegt) dit ding over het algemeen voor toeren wordt gebruikt.

Tuurlijk blijft je omtrek ongeveer gelijk als je het goed doet dat ivm wat je zegt je je teller snelheid. Maar je velg wordt gewoon 1 inch = 25,4 mm groter, wat betekend dat je dus overal 12,7 mm rondom minder band ziet. Naast je bandkarkas stijfheid is de hoogte van je wang zeer van belang voor de stabiliteit van je wagen. Voor een peugeot 106 is 15" de optimale maat en voor de 206 is dat 16" qua prestaties en qua comfort en looks is het een compromis. Ballon banden op 15" zijn nou eenmaal minder mooi dan strakke slanke bandwangen. Zelfde als een moddervet wijf van 21 of een lekker strak ding van 21. Ja er is altijd een kleine minderheid die het oneens met mij is, maar de gros van de mannen kiest toch voor het strakke ding van 21. ;)

Het feit dat peugeot onder de 206RC 17" velgen heeft gezet is dan ook echt alleen voor de looks (marketing) geweest. De velgen zijn zwaarder dan de ouraguans wat weer negatieve invloed heeft.

206cc
Berichten: 753
Lid geworden op: 25-08-2008 17:11

Bericht door 206cc » 12-09-2011 21:17

nou die 17 inch van mij (komen van een 307) vind ik perfect voor mijn auto het staat leuk en ik kom lekker door een bocht. maar ja dan moet je wel goede banden hebben en niet bang zijn.

een fabrikant kiest bewust voor een bepaalde opzet, dat is de meest ideale combinatie voor dat type. bij een 206 met wat vermogen is dat 16 inch voor een goedkope standaard 1.4 is dat 14 inch.

nu even terug komen op de vulling van de wielkassen, het maakt niet uit of je 14 of 18 inch velgen hebt zolang de omtrek van de band gelijk is blijft de vulling gelijk. 17 inch vind ik persoonlijk mooier dan 16 inch en ik vind het fijn rijden met een stugge vering en dat hij weinig doet op de banden.
ik heb zelfs banden van een bedrijfswagen onder mijn auto zitten met dus een extra stugge wand waardoor je op nat wegdek wel iets eerder de grip verliest maar als je weet wat je doet is het geen ramp.

banden/velg keuze is persoonlijk en niet iedereen heeft de zelfde wensen.
Afbeelding

Plaats reactie