Coupé Cabrio Fans Forumindex Coupé Cabrio Fans
Dit is dé ontmoetingsplaats voor echte CC-liefhebbers

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Storing Katalisator en schudden bij stilstand koude motor

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Coupé Cabrio Fans Forumindex -> 206 CC techniek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco CC 206 RG

BerichtGeplaatst: Vr Jan 28, 2011 10:54 pm    Onderwerp: Storing Katalisator en schudden bij stilstand koude motor Reageren met citaat

Hallo CC-ers,

Ik heb een vraagje, zijn er meer die deze 'Storing Katalisator' melding krijgen tijdens het opwarmen van de motor.
Het betreft een Peugeot 206CC 2.0 ltr RG uit 2003.

De Peugeot garage vertelde me dat het bij veel 2.0 ltr uitvoeringen voorkomt. Een dubbele spoelbeurt zou mischien helpen volgens de monteur maar dat is een dure klus ivm uurloon.

Het probleem is dat als je niet lang genoeg rijdt om de motor op te warmen, deze gaan 'springen' tijdens stilstand.
Dan verschijnt de melding 'storing uitlaatgassen of katalisator'.
Als de motor eenmaal is warmgedraaid komt deze melding niet en schut de auto ook niet.
Er is verleden jaar zelfs een nieuwe bobine ingegaan maar dat verhielp het probleem helaas niet.
In de winter komt dit probleem trouwens veel vaker voor dan in de zomer....

Ik hoor graag van jullie,

Marco Very Happy
cabriojojo

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 1:37 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelfde probleem heb ik ook. Heb het lang niet altijd en is ook alleen als de motor echt koud is.

Als ik een kort stukje heb gereden en de auto weg zet, dan wil de motor wel eens (flink) schudden als ik hem de keer erop (dag later) start.

Soms als je hem dan uit zet even 30 sec. wacht ongeveer en weer start is het over. Ook als je gewoon rustig weg rijdt en de motor is dan warm is het ook over.

Zelf heb ik ook geen oorzaak kunnen vinden.

Maar met dubbele spoelbeurt bedoel je gewoon 2 keer kort achter elkaar oliewisselen neem ik aan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco CC 206 RG

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 2:23 pm    Onderwerp: Storing katalisator Reageren met citaat

De monteur had het over metaaldeeltjes in de olie die dan achterblijven.
Dmv 2 x spoelen (olie verversen) zou het schudden minder moeten worden maar hij kon geen garantie geven dat het probleem daarmee verholpen zou zijn.

M.v.g. Marco
cabriojojo

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 2:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Kwam net nog dit tegen.

Het gene wat op de eerste pagina staat komt iig grotendeels overeen met mijn probleem. Alleen ik heb het maar af en toe.

http://tuningclub206.my-mc.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=2724&view=next
Terug naar boven
Marco CC 206 RG

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 2:43 pm    Onderwerp: Storing Katalisator Reageren met citaat

Bedankt voor de link naar de 206 Tuning Club.

Ik las daar over verkeerde olie die te dik zou worden, en over het flushen.
Mischien helpt dat.

Wat me net ook nog te binnen schoot dat de monteur vertelde dat eerst de katalisator warm moest worden om zo optimaal mogelijk 'schone lucht' uit de uitlaat te blazen.
Deze schijn je (via de computer) ook te kunnen blokken, alleen heb je dan bij de APK een probleem.

Gr Marco
206cc

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 3:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

oke nu de vraag welke olie hebben jullie?
graag zo compleet mogenlijk aangeven.

ik heb bijvoorbeeld:
kroon olie 5w30 vol senthetysch.

te dikke olie kan ook problemen geven.

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 4:02 pm    Onderwerp: Storing Katalisator Reageren met citaat

Oei, da's een goeie vraag.
Laatste keer olie bij Shell benzinestation gekocht om bij te vullen.

Ik zal ff kijken of ik de fles nog heb bewaard.
cabriojojo

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2011 10:58 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon volsyntheet 10W40 volgens boekje. Ik wijk nooit af van het voorgeschreven, daar heb ik al genoeg sores mee gezien.

Eerst moest ik wel eens bijvullen, omdat ik niet wist wat er in was gegaan toen ik hem kocht. Ik heb toen goede 10W40 volsyntheet gekocht wat goed was. Maar grote kans dat de dealer er halfsyntheet in had gegooid en mogelijk ook andere viscositeit. En verschillende oliesoorten door elkaar kunnen er voor zorgen dat hij olie gaat verbruiken. Dit had ik dus ook. Dus na 3/4 jaar en een liter er bijgegooid te hebben me olie gewisseld en sindsdien verbruikt hij niets meer.
In dat opzicht zou flushen dus kunnen werken, maar dan moet je ook wel litertje olie van hetzelfde soort meekrijgen als reserve.

Ik doe al het onderhoud zelf en krijg ook gemiddeld 25% korting op alle onderdelen en middelen, maar als je dit soort dingen bij een dealer laat doen gaat het lekker in de papieren lopen.

Je uitlaatgassen gaan altijd door de catalysator, het klopt wel hoe heter de cat hoe beter hij werkt. Komt nou eenmaal door de eigenschappen van platina wat er in zit.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Coupé Cabrio Fans Forumindex -> 206 CC techniek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: