| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
marvanni
|
Geplaatst: Wo Mrt 02, 2011 12:27 am Onderwerp: Voorwielen schudden/bonken (soms) |
|
|
Hallo collega eigenaren,
Ik heb afgelopen zomer een 206 CC gekocht (65.000 op de teller). Rijd prima, ziet er bijna uit als nieuw , maar met een kleine lekkage aan de bijrijders kant, waar ik op zich wel mee kan leven.
Maar sinds ongeveer november hoor/voel ik af en toe gebonk/gestuiter bij de voorwielen.
Dit gebeurd altijd als ik langzaam door het dorp rij in flauwe bochtjes en met in een bocht achteruit rijden uit het parkeervak.
Omdat ik nog bovag garantie had, heb ik de garage waar ik hem heb gekocht er naar laten kijken. Ze konden niets vinden, maar hebben voor de zekerheid de wielen uitgebalanceerd. Hun reactie was:
"Omdat het koud is en er brede banden onder zitten, schuiven de wielen over de klinkers." Mijn dorpje ligt inderdaad vol met klinkers...
Maar toch was ik er niet gerust op, aangezien ik dit vroeger ook met een Peugeot had en toen bleek de ophanging of fusee kogels naar zijn moer te zijn.
Vervolgens bij een dealer geweest, konden niet raars vinden, enkel dat de rubbers een beetje speling hadden. Dus die maar laten vervangen. Maar helaas, vanochtend reed ik weer achter uit het parkeervak en het schudde/bonkte weer als vanouds. En ook in flauwe bochten bij een bepaalde stuurstand.
Mijn ouwe heeft overigens de zelfde bak en zegt hier geen last van te hebben.
Mijn vraag. Is het verhaal van koude platte banden een plausibel verhaal?
Ik rijd op het moment niet heel vaak, dus het zou zo maar kunnen... Maar ik schrik er iedere keer echter wel van.
Zijn er andere eigenaren die dit ook hebben?
En zo nee, wat kan dit zijn en moet ik me hier zorgen over maken?
Alvast bedankt voor de reacties! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ewing

|
Geplaatst: Wo Mrt 02, 2011 3:25 am Onderwerp: |
|
|
Marvanni,
Bij dit soort geluiden denk ik als eerste inderdaad aan de fuseekogels. Maar ja als de dealer daar naar gekeken heeft en volgens hun alleen de rubbers vervangen moesten worden, dan zal dat verder wel goed zijn. Verder kun je denken aan de draagarmen, de voorveren (misschien een breuk), en anders misschien ook nog de remklauw (zit misschien iets los) of iets in die richting. Maar nogmaals als ze alles goed bekeken hebben, zou zoiets toch aan het licht gekomen moeten zijn.
Het verhaal van de (brede-)banden die over de klinkers schuiven vind ik een ietwat ongeloofwaardige oorzaak van de besproken geluiden!
Verder die lekkage aan de bestuurders-kant, kan dat niet met nieuwe rubbers verholpen worden? Of misschien opnieuw afstellen van b.v. de deur, het raam of zelfs het dak?
Succes!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
206cc

|
Geplaatst: Wo Mrt 02, 2011 8:02 am Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je je draag armen moet laten controleren op speling.
Ik had soort gelijk probleem met ong de zelfde km stand.
Je hebt waarschijnlijk ook een rammelend / klapperend geluid van je wiel ophanging. Soms lijkt het vooral als je remt dat je wiel naar achter schiet ( gevoels matig).
Succes ermee _________________
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
marvanni
|
Geplaatst: Wo Mrt 02, 2011 7:16 pm Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie reacties!
@Ewing:
Ik denk dat de sluiting aan bijrijders kant een beetje strakker moet worden getrokken en probeer het met nog wat vaseline.
Dat verhaal van platte banden leek mij ook een beetje vreemd.
@206cc
Met remmen hoor ik niets vreemd, wel met voluit optrekken.
Ik hoorde net met over het geultje tussen parkeerplaats en straat met een abrubte afloop van ong 2 a 3 cm wel weer het geluid. Inderdaad alsof er iets verschiet zoals je beschrijft. Het is niet het gerammel van de straat, maar echt een bonkje.
Is dat iets wat ik zelf zou moeten kunnen zien of testen of het aan de draagarmen ligt? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
206cc

|
Geplaatst: Wo Mrt 02, 2011 7:31 pm Onderwerp: |
|
|
nee ik denk niet dat je het zelf kan zien of je moet al redelijk veel verstand hebben van auto's.
maar hoe jij het beschrijft heeft 1 van je fusee's waarschijnlijk speling.
in mijn geval zat er speling op de lagerbussen die de draagarm op zijn plaats houden, enige oplossing was toen nieuwe draag armen eronder. aan gezien die bussen niet los vervangen kunnen worden werd mij verteld de draagarmen heb ik nog liggen (voor geval van nood)
ik weet zeker dat het de bussen waren bij mijn auto omdat naar verloop van tijd de auto echt ging rammelen voor al in bochten naar links, bij de garage even op de brug gezet en een banden ijzer tussen de ophanging gestoken en er zat idd speling op. _________________
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
inprescom
|
Geplaatst: Za Mrt 05, 2011 6:11 pm Onderwerp: voorwielen schudden |
|
|
Kan ook zijn dat de auto schade heeft gehad en dat het schade herstelbedrijf deze onvoldoende zorgvuldig heeft gerepareerd.
Misschien kan je eens informeren bij de vorige eigenaar.
Succes met je zoektocht, groeten.
Andre _________________ Altijd op zoek naar ...... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
santalyd
|
Geplaatst: Ma Mrt 14, 2011 10:49 pm Onderwerp: |
|
|
Wij hebben sinds augustus 2010 een 206cc en ontdekten ook zoiets rond november. Bij mij was het juist als ik scherper stuurde bij het afrijden van de oprit of uit een parkeervak bij een station, beide een straat met klinkers toevalig. Als ik dan het stuur iets terug liet gaan zeg maar dan was het weg. Sinds een paar dagen hoor en voel ik echter niets meer en de temperatuur is nu boven een graad of 10, dus het lijkt bij ons ook toch op een of andere manier met de buitentemperatuur te maken te hebben zou ik zeggen. Ik weet niet of het hetzelfde 'probleem' is als bij jullie, maar ik vind het allemaal wel toevallig en schrijf het vooralsnog toch ook, hoe gek het dan ook mag klinken, toe aan de klinkers Maar ik houd het in de gaten en volg dit topic geinteresseerd voor het geval er meer mensen zoiets hebben (gehad). |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ron Ros
|
Geplaatst: Di Mrt 22, 2011 4:11 pm Onderwerp: |
|
|
| Ik had het ook met me cc nu bridgestone banden eronder laten zetten en geen last meer. Komt toch denk ik door de type band |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|