accu ontlading

hier kun je vragen stellen/beantwoorden rond het model 206 CC
Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 13-12-2014 15:29

Auto gebruikt constant een beetje stroom. In het boekje (blz 107) staat niet voor niets:
" Het is raadzaam de accu los te koppelen als uw auto langer dan een maand buiten gebruik is."

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 01-01-2015 18:47

Ben er toch iets verder ingedoken.
Heb de interface voorzien van een geschakelde plus en terwijl ik bezig was met de centrale portievergrendeling voor de achterklep viel me op dat met contact uit er toch en ledje branden op de dakmodule.

Gemeten en de witte draad is een constante + .
Deze doorgehaald en verbonden (voor de zekerheid een diode ertussen) met een rode geschakelde draad.
De witte draad geeft dezelfde voltage als een normale geschakelde draad. De rode een iets lager voltage. Bij motor uit en een wat leger accu gaven de witte en de rode draad dezelfde spanning.
Dakje werkt normaal. Ook open afsluiten maakt geen verschil.
Afbeelding

Accu goed opgeladen en bijgevuld. Gestart en naar buiten gereden. Daarna heeft de auto 4,5 dagen buiten gestaan, en gaf de accu 12.4 volt aan. Heb het idee dat bij die van mij het lek nu boven is.

@Raymond kun je als test voor de anderen eens de stekker van de dakcomputer los halen en dan meten hoeveel stroom hij trekt in rust.

Raymond
Berichten: 104
Lid geworden op: 07-04-2010 20:41

Bericht door Raymond » 01-01-2015 21:21

Ik heb nog niet weer gemeten maar ik heb het idee dat de rustroom na verloop van tijd terug loopt. De auto had 7 dagen stil gestaan en ik kon nog normaal starten. Helaas de accuspanning niet opgemeten. Een ledje trekt hooguit een paar milliampère, ik denk niet dat dat veel invloed heeft op de ruststroom.
206cc Roland Garros & Peugeot 208 GTi

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 01-01-2015 22:24

Met contact aan was de witte draad nog steeds de enige met spanning. Daarom denk ik dat de dakcomputer permanent aan staat.

gerardspierings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-08-2012 15:47

Bericht door gerardspierings » 05-01-2015 15:50

Ik heb zo'n speciale dakmodule, betekent het dus dat daar altijd stroom op staat, ook als alles afgesloten is. Zie mijn eerdere Posts over lege accu. Ik dacht dat het aan de centrale portier vergrendeling lag, de functie om tijdens het rijden de deuren automatisch te vergrendelen. Nadat ik die had aangezet, was mijn accu na een paar dagen weer leeg.

Raymond
Berichten: 104
Lid geworden op: 07-04-2010 20:41

Bericht door Raymond » 05-01-2015 18:18

Ik heb ook en dakmodule, maar voordat ik die module had was het probleem er al. Na ongeveer 2 maanden de accu leeg. Misschien weet Ralph of de module altijd stroom trekt.
206cc Roland Garros & Peugeot 208 GTi

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 05-01-2015 19:35

Denk dat de module inderdaad aan blijft staan (rood ledje blijft branden, veranderd niet met contact aan), en de dakcomputer ook. Dit omdat er niet een tweede 12+ was met contact aan. Enkel die witte draad gaf 12+. Deze draad voed origineel de dakcomputer.
Als je de auto langer stil laat staan kun je als test die draad van de auto naar de dakmodule / dakcomputer los halen. Dan weet je of het de boosdoener is. (niet mee gaan rijden, want het bediend ook je ramen)
Ik kan het niet meer testen.
Tezamen met een geschakelde + op de interface lijkt het euvel nu weg te zijn.

gerardspierings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-08-2012 15:47

Bericht door gerardspierings » 05-01-2015 20:25

Heb je toevallige een eenvoudige beschrijving om dit te doen. Mijn technische kennis gaat niet zo heel ver. Ik zie ook geen ledje op de dakcomputer. Ralph heeft al een keer gereageerd op de module.
Antwoord Ralph:

In principe gebruikt de module geen stroom, en treedt sowiso pas in werking nadat de schakelaar is ingedrukt.

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 05-01-2015 20:59

Op die foto van mij is het de bovenste draad. Die eruit trekken en de auto net zo lang laten staan als dat hij problemen gaf. Start hij dan beter dan zit daar een lekstroom.

Het ledje zit niet in de dakcomputer, maar in de dakmodule.
Beetje bud foto, maar het ledje (rood) is nog wel waarneembaar
Afbeelding

gerardspierings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-08-2012 15:47

Bericht door gerardspierings » 07-01-2015 16:55

Welke bovenste draad en hoe trek ik die eruit, ik begrijp het nog niet precies wat ik moet doen.

Plaats reactie