elektrische problemen...

hier kun je vragen stellen/beantwoorden rond het model 206 CC
erikkie39
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-01-2015 10:29

elektrische problemen...

Bericht door erikkie39 » 26-01-2015 10:55

Goedemorgen allen!

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me eerste even voorstellen: Ik heb sinds twee weken een Peugeot 206 CC 1.6 benzine uit 2002, met 125k op de teller.

Al sinds de koop heb ik last van twee (volgens mij) elektrische problemen:

- ten eerste flikkeren de koplampen heel duidelijk bij draaiende motor, op het ritme van de motor. Dit blijven ze de hele rit doen. Bij alleen het contact aan flikkeren ze niet. Inmiddels is er ook al een lampje gesneuveld.

-het tweede probleem zijn de wijzers van mijn dashboard. In het begin van de rit vallen ze de hele tijd terug naar 0 (snelheidsmeter, toerenteller, brandstof en beide temp-meters), en na een paar seconden springen ze weer terug. Dit gebeurt om de paar seconden, echt heel vervelend dus. Dit wordt gaandeweg de rit wel minder, maar gebeurt dan wel weer als ik bijvoorbeeld mijn ruitenwisser aanzet, of zelfs maar richting aangeef...

Bij de verkopende garage (waar ik nog ruim 2 maanden garantie heb), hebben ze de accu doorgemeten en die is goed. Alle andere elektrische of electronische dingen werken ook probleemloos (climate control, ramen, spiegels, dak, stoelverwarming, etc), dus zij kunnen het probleem niet echt vinden.

Herkent iemand deze problemen? En heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? De verlichtingsproblemen herken ik van mijn motor, daar was de dynamo de schuldige. Maar kan dat ook als de accu gewoon goed is?

Alvast bedankt!

minirailz
Berichten: 64
Lid geworden op: 22-04-2013 20:40

Bericht door minirailz » 26-01-2015 21:42

Klinkt alsof er ergens slecht contact zit of een draadbreuk.

Je zou kunnen beginnen met alle stekkertjes na te lopen van en naar het dashboard.

Flikkeren enkel de koplampen of ook de andere lampen?
Ook dit zou een slecht contact of slechte massa kunnen zijn.

Succes!

Dennis

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 26-01-2015 23:11

welkom erikkie

flikkerende lampen heb ik ook bij een auto gehad. Daar bleek het de dynamo te zijn. Spanningsregelaar was stuk en gaf te veel spanning door. Bij meer toeren meer spanning = hoger voltage. Zou kunnen verklaren waarom je lamp stuk is.

Het wegvallen van de klokkenset kun je zoeken in de com2000
http://peugeotccfans.forum2go.nl/richti ... -t796.html

erikkie39
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-01-2015 10:29

Bericht door erikkie39 » 27-01-2015 11:14

Dank voor de antwoorden!

Ik ga vanavond of morgen even de rest van mijn lampen checken, in het interieur is het mij in ieder geval niet opgevallen. Mijn binnenverlichting doet het uberhaupt niet, die is waarschijnlijk gesneuveld door lekkage via de antenne, ook nog een reparatiepuntje...

Wat betreft het dashboard, ik heb niet echt het gevoel dat het komt doordat de bedieningselementen niet goed zijn ingesteld (wat volgens mij in lekentaal de com2000 problemen inhouden). Vlak na starten is het heel erg met alle wijzers die terugvallen, bijna om de seconde. Daarna neemt het geleidelijk af, tot het eigenlijk niet meer gebeurt. Pas toen ik de snelweg af ging (gas los, richting aan), gebeurde het weer 1x, zonder echt hinderlijk te zijn.

Gast

Bericht door Gast » 27-01-2015 13:16

Je heb garantie, niets zelf aan doen.
Laat ze het maar oplossen.
John

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 28-01-2015 20:14

Laat voor de zekerheid een keuringsrapport maken bij de ANWB, dan ligt vast dat het probleem met de meters er was voordat de garantie afliep.

erikkie39
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-01-2015 10:29

Bericht door erikkie39 » 01-02-2015 23:36

Update:

Ik had een afspraak gemaakt bij de garage om eea na te kijken onder garantie. Echter, hij staat inmiddels, ruim een week voor de afspraak, alvast kapot te zijn bij de garage... Afgelopen zaterdag reed ik op de snelweg toen er een storing uitlaatgas kwam. Ik wist dat dit een gebruikelijk probleem is, en dat dat niet al te ernstig is. Maar eenmaal van de snelweg af, begon de echte ellende: al het gevoel in mijn versnellingsbak weg! Ik kon hem nog wel in de versnellingen duwen, maar alle weerstand was eruit en ik kan de pook alle kanten op roeren... Zonder te schakelen heb ik m'n auto bij mijn ouders weten te parkeren, en met een trailer naar de garage gebracht.

Ik hoor als het goed is morgen wat er aan de hand is, en of het me wat gaat kosten (garantie alleen op materiaal, niet op arbeidsloon). Ik hou jullie op de hoogte!

206cc
Berichten: 753
Lid geworden op: 25-08-2008 17:11

Bericht door 206cc » 02-02-2015 08:08

zo te horen heb je heel veel pech met je cc.
waarschijnlijk is er 1 van de 2 schakel stangen los geschoten dan kan je niet meer schakelen of met heel veel moeite.

heel veel succes en hoop voor je dat het netjes geregeld word
Afbeelding

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 07-02-2015 16:58

Succes, hoop dat dit het laatste is wat mis gaat met de cc. Voordeel is wel dat het binnen de garantieperiode is gebeurd. :)

erikkie39
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-01-2015 10:29

Bericht door erikkie39 » 07-02-2015 17:12

Ben net terug van de garage, en alles lijkt te zijn opgelost. Versnellingsbak bleek een afgebroken schakelmechanisme tussen de pook en de bak. Monteur vertelde dat hij dit nog nooit was tegengekomen...

Elektrische problemen zijn ook opgelost met een nieuwe dynamo. Voor de verlichting had ik dat wel verwacht, maar ook het dashboard doet weer normaal nu. Kosten vielen erg mee, in totaal maar 150 aan arbeidsloon, waarbij ook nog de koplamp is gerepareerd (zat los) en de lambdasonde vervangen (Had ook een storing uitlaatgas tijdens mijn vorige pechrit). Blijft wel een naaistreek om zulke voorwaarden in de garantie te zetten, maar goed, alleen die dynamo had me al het dubbele gekost anders... Nu maar hopen dat ik er een wat langere tijd probleemloos mee kan rijden, het vertrouwen is aardig weg in deze auto...

Plaats reactie