Verbruik nogal fors, is dit normaal?!
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07-09-2010 11:39
Verbruik nogal fors, is dit normaal?!
Hallo mensen,
De 206CC 2.0 16V verbruikt naar mijn mening nog al wat benzine. Ik kom niet hoger dan 1liter op 8,9. Laagste verbruik is 1liter op 7,6. Alle andere metingen zitten ertussen in
Wat er al gedaan / nagekeken is:
-motor management opnieuw geprogrameerd bij een echte Peug garage naar de nieuwste software versie
-Grote beurt (Nieuwe motorolie + filter bij beurt)
-Nieuwe distributiering + watrerpomp + alle rollen die erbij horen
-Aantal flessen van die reinigingsmiddelen van Whynn's
-Banden worden elke maand gepompt en staan dus nooit leeg
-Olieverbruik is nihil
-Zover te zien lekt er geen benzine
-Gasklep is pasgeleden schoongemaakt
-Airco heeft een volledige servicebeurt gehad dus dit kan ook geen hoger gebruik dan "normaal" opleveren.
Verder is er qua rijden niets te merken, auto rijdt motorisch super. Auto wordt altijd pas na de 6 klikjes gestart. Er wordt niet mee geraced en al helemaal niet koud door getrokken.
Ik weet dat er een verschil is tussen stad en snelweg rijden, ook dat de auto nu in de winter meer verbruikt ivm airco gebruik enz, maar dit verbruik is naar mijn ogen echt niet normaal meer. Ong. 400-420km en dan springt het reservelampje al aan.
Iemand een idee of helaas de zelfde k*&^%$t ervaring qua gebruik?
MVG
Ricardo
(En ja deze vraag stel ik ook op een ander forum, maar omdat ik graag veel reacties en/of meningen op korte termijn zie stel ik deze vraag dus op meerdere fora)
De 206CC 2.0 16V verbruikt naar mijn mening nog al wat benzine. Ik kom niet hoger dan 1liter op 8,9. Laagste verbruik is 1liter op 7,6. Alle andere metingen zitten ertussen in
Wat er al gedaan / nagekeken is:
-motor management opnieuw geprogrameerd bij een echte Peug garage naar de nieuwste software versie
-Grote beurt (Nieuwe motorolie + filter bij beurt)
-Nieuwe distributiering + watrerpomp + alle rollen die erbij horen
-Aantal flessen van die reinigingsmiddelen van Whynn's
-Banden worden elke maand gepompt en staan dus nooit leeg
-Olieverbruik is nihil
-Zover te zien lekt er geen benzine
-Gasklep is pasgeleden schoongemaakt
-Airco heeft een volledige servicebeurt gehad dus dit kan ook geen hoger gebruik dan "normaal" opleveren.
Verder is er qua rijden niets te merken, auto rijdt motorisch super. Auto wordt altijd pas na de 6 klikjes gestart. Er wordt niet mee geraced en al helemaal niet koud door getrokken.
Ik weet dat er een verschil is tussen stad en snelweg rijden, ook dat de auto nu in de winter meer verbruikt ivm airco gebruik enz, maar dit verbruik is naar mijn ogen echt niet normaal meer. Ong. 400-420km en dan springt het reservelampje al aan.
Iemand een idee of helaas de zelfde k*&^%$t ervaring qua gebruik?
MVG
Ricardo
(En ja deze vraag stel ik ook op een ander forum, maar omdat ik graag veel reacties en/of meningen op korte termijn zie stel ik deze vraag dus op meerdere fora)
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 25-08-2008 17:11
ik wou al zeggen deze vraag komt me bekend voor.
zijn je injectoren goed? mischien verneveld hij niet goed wat zou kunnen zorgen voor een hoger verbruik.
je lambda waarde goed (uitlaat gas test).
mischien geeft je lambda aan dat je mengsel te arm is waardoor hij dus meer inspuit.
op wat voor toeren schakel je meestal?
ik heb de ervaring (vooral op vakantie) als ik hogere toeren rijd is hij zuiniger vreemd maar waar. ja ook binnedoor dus niet enkel snelweg.
mijn cc rijd gemiddeld 1 op 11 a 1 op 12.
suc6 ermee en hoop dat je een oplossing vind.
als je t probleem hebt gevonden laat t ons ook even weten zodat andere er ook wat aan hebben.
groeten,
peter
zijn je injectoren goed? mischien verneveld hij niet goed wat zou kunnen zorgen voor een hoger verbruik.
je lambda waarde goed (uitlaat gas test).
mischien geeft je lambda aan dat je mengsel te arm is waardoor hij dus meer inspuit.
op wat voor toeren schakel je meestal?
ik heb de ervaring (vooral op vakantie) als ik hogere toeren rijd is hij zuiniger vreemd maar waar. ja ook binnedoor dus niet enkel snelweg.
mijn cc rijd gemiddeld 1 op 11 a 1 op 12.
suc6 ermee en hoop dat je een oplossing vind.
als je t probleem hebt gevonden laat t ons ook even weten zodat andere er ook wat aan hebben.
groeten,
peter
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07-09-2010 11:39
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 25-08-2008 17:11
Lambda waarde moet je toch naar een garage voor een uitlaat gas meting.
Als ik jou was zou ik bij de Peugeot garage eens vragen of ze kunnen zien of de temperatuur goed gemeten word van de inlaat.
Wat is je stationair toerental?
Verder nog last van niet door willen trekken of stotteren?
Ik ben zelf geen echte monteur maar doe t meeste aan mijn auto zelf en hen 2 jaar autotechniek geleerd.
Als ik jou was zou ik bij de Peugeot garage eens vragen of ze kunnen zien of de temperatuur goed gemeten word van de inlaat.
Wat is je stationair toerental?
Verder nog last van niet door willen trekken of stotteren?
Ik ben zelf geen echte monteur maar doe t meeste aan mijn auto zelf en hen 2 jaar autotechniek geleerd.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07-09-2010 11:39
De motor draaid de volgende toeren
KOUD starten
MET airco +- 1100-1200 toeren
ZONDER airco +-950 toeren
dit is na een klein stukje rijden of na 1 of 2 minuten ofzo weg en dan zakt dit naar +-800 toeren. Ik kan dit niet precies aflezen dus doe ik een schatting bij het zien van de toerenstreepjes
WARM starten en warme motor
MET airco +-1000 toeren
ZONDER airco +-800 (of 850)
Verder geen enkele keer last van stotteren of inhouden of slecht starten of wat dan ook. De auto wil echt wel voorruit komen..
Ik hoop dat je iets met deze info. kunt?
KOUD starten
MET airco +- 1100-1200 toeren
ZONDER airco +-950 toeren
dit is na een klein stukje rijden of na 1 of 2 minuten ofzo weg en dan zakt dit naar +-800 toeren. Ik kan dit niet precies aflezen dus doe ik een schatting bij het zien van de toerenstreepjes
WARM starten en warme motor
MET airco +-1000 toeren
ZONDER airco +-800 (of 850)
Verder geen enkele keer last van stotteren of inhouden of slecht starten of wat dan ook. De auto wil echt wel voorruit komen..
Ik hoop dat je iets met deze info. kunt?
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 17-07-2010 12:52
Hallo Ricardo
Heb je de uitlaatgassen al eens op laten meten.
Bij dit hoge verbruik zou je verwachten dat er ook veel kwalijke gassen
uit de uitlaat komen.
Als het uitlaat gas goed is, zou er ergens een lek kunnen zitten.
Bij mijn vorige wagen had ik dat ook.
Druppeltjes uit de brandstof leiding.
Check dat ook eens.
Ik rijd gemiddeld 1 op 13 (1500cc motor)
Groeten Joop...
Heb je de uitlaatgassen al eens op laten meten.
Bij dit hoge verbruik zou je verwachten dat er ook veel kwalijke gassen
uit de uitlaat komen.
Als het uitlaat gas goed is, zou er ergens een lek kunnen zitten.
Bij mijn vorige wagen had ik dat ook.
Druppeltjes uit de brandstof leiding.
Check dat ook eens.
Ik rijd gemiddeld 1 op 13 (1500cc motor)
Groeten Joop...
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 30-07-2009 08:05
Erg vreemd en hoog verbruik idd. Zelf met een 2.0 rij ik 1:11 in de bebouwde kom.
zoals eerder gezegd je uitlaatgas waardes laten controleren en je bougies (die zouden met zo'n verbruik zwart / donker bruin moeten zijn).
Geen last van brandstoflekkage op een drukleiding toevallig kunnen constateren?
zoals eerder gezegd je uitlaatgas waardes laten controleren en je bougies (die zouden met zo'n verbruik zwart / donker bruin moeten zijn).
Geen last van brandstoflekkage op een drukleiding toevallig kunnen constateren?
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07-09-2010 11:39
Ik heb de bougies onlangs gezien--> mooi bruin en droog. Dus geen overmatige benzine in de verbranding. Er lekt ook geen benzine uit leidingen, de auto heeft de afgelopen weekends 3 zaterdagen op de brug gestaan. Niets te zien..:S enkel de lambasondes blijven voor mij nog over.. echter hoor ik dat wel in Mei bij de keuring, als de uitlaat gassen niet in orde zouden zijn lijkt me?
MVG
MVG
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 25-08-2008 17:11
idd dat zal je met de apk dan wel te horen krijgen dat de uitstoot te hoog is.
echter als je bougies er goed uit zijn wijst dat ook op een goede verbranding en dus lijkt het me vreemd als je uitlaat gassen niet goed zouden zijn.
succes ermee ik hoop dat je de oorzaak gevonden krijgt.
ik heb eens gekeken en als ik echt stevig door rij dan verbruikt de mijne gemiddeld 1 liter op 10 a 11 km rijd ik netjes 1 liter op 12 a 13 km.
groeten,
peter
echter als je bougies er goed uit zijn wijst dat ook op een goede verbranding en dus lijkt het me vreemd als je uitlaat gassen niet goed zouden zijn.
succes ermee ik hoop dat je de oorzaak gevonden krijgt.
ik heb eens gekeken en als ik echt stevig door rij dan verbruikt de mijne gemiddeld 1 liter op 10 a 11 km rijd ik netjes 1 liter op 12 a 13 km.
groeten,
peter