gejank van onder de motorkap, 206cc 1600 16V 2003

hier kun je vragen stellen/beantwoorden rond het model 206 CC
mike
Berichten: 88
Lid geworden op: 29-09-2013 16:40

gejank van onder de motorkap, 206cc 1600 16V 2003

Bericht door mike » 18-03-2014 00:18

Onlangs zijn we naar de kust getrokken en na een 120 km verder begon er plots een raar "gejank " van onder de motorkap te komen,met impulsen,we reden toen ongeveer 120km/u.
We dachten dat het eerst de radio was maar het kwam van ergens anders
.naarmate we snelheid minderden verdween ook het geluid.
Op de terugweg geen problemen gehad,doch zijn we via de binnenwegen gegaan en lag de snelheid niet zo hoog.
Nu een paar dagen later begint het geluid erger te worden,dacht eerst aan een spanrol die droog liep maar bij nazicht bleek,althans die van de poly-V riem ok te zijn.
Het gejank begint vanaf ongeveer 90km/u en hoe hoger je de snelheid opdrijft,hoe constanter het geluid.
Ontkoppel je bij bv. 100km/u,motor stationair toerental,het geluid blijft aanwezig...zakt de snelheid onder. de 90,geluid verdwijnt....het geluid is er in elke versnelling (3,4,5)
Bij stilstand de motor opvoeren in toeren,en aanhouden,geeft geen problemen,geen lawaai.
Motor heeft voldoende vermogen,koel en olietemperatuur is normaal.
Koelventilator springt op op ongeveer 100 graden en maakt een normaal geluid.
Ook als je tegen bv 70,80 km/u rijdt in in putten rijdt hoor je het geluid er door komen.
De stofhoezen van de cardansassen zijn nog origineel en in goede staat.
Iemand die weet wat dit euvel kan zijn?
Groetjes mike. :idea: [/u]
206cc 1.6 benzine 109pk 16V 3/2003
color:Ice Blue
km:150.000
Rvs rolbeugels
16"Ouraganvelgen & Good Year Eagle F1 205/45ZR16 banden
Alpine autoradio IDE-178BT
Alpine stuurwielbediening & displayweergave&handenvrij bellen via bluetooth

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 18-03-2014 11:06

1e waar ik aan dacht waren de steekassen, maar die heb je gecontroleerd.

zit niks achter je gril?
Afbeelding

gerardspierings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-08-2012 15:47

Re: gejank van onder de motorkap, 206cc 1600 16V 2003

Bericht door gerardspierings » 18-03-2014 20:06

Zijn het de wiellagers soms? Kunnen ook een soort gejank afgeven.

mike
Berichten: 88
Lid geworden op: 29-09-2013 16:40

Bericht door mike » 18-03-2014 22:05

Rijk schreef:1e waar ik aan dacht waren de steekassen, maar die heb je gecontroleerd.

zit niks achter je gril?
Afbeelding
:DDD
Grappig,maar is niet zo,n gejank,is moeilijk uit te leggen maar is precies iets dat droog draait en slipt.... ik vrees dat het iets aan de rollagers van de versnellingsbak zou kunnen zijn....of waar de steekassen inkomen in de versnellingsbak,geluid komt precies centraal uit de motorruimte....
Anders moet ik eens bij onder de motorkap kruipen en iemand anders laten rijden,maar de ruimte is nogalkrap :-)
206cc 1.6 benzine 109pk 16V 3/2003
color:Ice Blue
km:150.000
Rvs rolbeugels
16"Ouraganvelgen & Good Year Eagle F1 205/45ZR16 banden
Alpine autoradio IDE-178BT
Alpine stuurwielbediening & displayweergave&handenvrij bellen via bluetooth

mike
Berichten: 88
Lid geworden op: 29-09-2013 16:40

Re: gejank van onder de motorkap, 206cc 1600 16V 2003

Bericht door mike » 18-03-2014 22:07

gerardspierings schreef:Zijn het de wiellagers soms? Kunnen ook een soort gejank afgeven.
Denk het niet,geluid komt echt centraal uit de motorruimte....
206cc 1.6 benzine 109pk 16V 3/2003
color:Ice Blue
km:150.000
Rvs rolbeugels
16"Ouraganvelgen & Good Year Eagle F1 205/45ZR16 banden
Alpine autoradio IDE-178BT
Alpine stuurwielbediening & displayweergave&handenvrij bellen via bluetooth

dimi_v
Berichten: 62
Lid geworden op: 27-04-2013 21:43

Bericht door dimi_v » 19-03-2014 07:15

ik denk toch ook een wiellager. Theoretisch zou het nog iets in de bak kunnen zijn, er draaien altijd tandwielen. Je zou zelfs eens even de motor uit kunnen zetten als je hem bij het geluid in vrij/ontkoppeld hebt. Hoor je het dan nog steeds dan is het zeker niet je blok.

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 19-03-2014 12:14

mike schreef:Anders moet ik eens bij onder de motorkap kruipen en iemand anders laten rijden,maar de ruimte is nogalkrap :-)
LoL :lol:

Motor niet uitzetten onder het rijden, dan valt je stuurbekrachtiging en rembekrachtiging weg. Geen idee hoe het met het stuurslot zit, op acc stand, maar die wil je er onder het rijden niet op hebben.
Zou bij de steekassen gaan kijken. Als het iets zou zijn in de versnellingsbak zou het geluid gedempt worden.

minirailz
Berichten: 64
Lid geworden op: 22-04-2013 20:40

Bericht door minirailz » 20-03-2014 12:14

Het stuurslot kan pas geactiveerd worden wanneer de sleutel uit het contact is.
Stuurbekrachtiging is een luxe product, met een beetje kracht kun je je stuur altijd wel draaien. (Al eens met een oldtimer gereden? ;) )

Rembekrachtiging is een ander paar mouwen. Na uitschakelen van het contact kun je nog 3 a 5 keer normaal remmen, daarna niet meer. Dan blokkeert het pedaal.

Dus zolang je niet pompend remt kun je perfect tegen lage snelheid even je motor stilleggen. Uiteraard op een recht stuk zonder al te veel andere weggebruikers...

Toch zal ik het je niet aanraden hoor :roll:

Dennis

mike
Berichten: 88
Lid geworden op: 29-09-2013 16:40

Bericht door mike » 20-03-2014 16:29

Spijtig genoeg kan ik het niet verder onderzoeken,want ik ben gisteren geopereerd aan mijn knie, zit nu in de gips,dus rijden is onmogelijk laat staan aan de auto werken.
Toch ben ik niet z,on fan om de motor stil te leggen, daar het geluid rond de 90 km per uur optreedt,als er dan iets mis gaat,heb al genoeg aan mijn been :lol:
Maar alle goede info is welkom.
206cc 1.6 benzine 109pk 16V 3/2003
color:Ice Blue
km:150.000
Rvs rolbeugels
16"Ouraganvelgen & Good Year Eagle F1 205/45ZR16 banden
Alpine autoradio IDE-178BT
Alpine stuurwielbediening & displayweergave&handenvrij bellen via bluetooth

Rijk
Berichten: 343
Lid geworden op: 31-03-2012 18:43

Bericht door Rijk » 20-03-2014 23:32

mike schreef:Toch ben ik niet z,on fan om de motor stil te leggen, daar het geluid rond de 90 km per uur optreedt,als er dan iets mis gaat,heb al genoeg aan mijn been :lol:
LoL :lol:
Sterkte met je knie Mike.

Hier in de buurt is er eentje die heeft getest of je met het alarm aan de auto nog kon besturen. Hij zal de sleutel er dan wel helemaal uitgehaald hebben, want hij kon niet meer sturen en dat was best lastig in de bocht. Gevolg auto total los en hij ook niet helemaal lekker.
Heb met een volvo 360 gereden zonder stuurbekrachtiging, ging vrij zwaar, daarna in een vrachtwagen met stuurbekrachtiging en dan stuur je de eerste keer te ver in omdat het stuurgevoel heel anders is. Ook in een auto met stuurbekrachtiging die werd gesleept zonder motor aan. Stuurde nog een stuk zwaarder dan de 360. Remmen vergde ook de nodige inspanning. Maar omdat ik de verschillen al ervoer op lage snelheid kon ik mij erop voorbereiden.
Denk dat het verschil bij uitzetten op hoge snelheid best wel eens voor problemen kan zorgen. Vandaar mijn advies het niet te doen.

Plaats reactie