blauwe bordje U 17 enz

Nieuwtjes en bijzondere CC-onderwerpen kun je hier kwijt
Plaats reactie
ccfever
Site Admin
Berichten: 298
Lid geworden op: 16-06-2008 22:08

blauwe bordje U 17 enz

Bericht door ccfever » 01-07-2008 22:50

Hallo,
ik hoop dat iemand van jullie het antwoord weet.Recent zijn mij op verschillende plaatsen bordjes opgevallen met U16 enz erop. Deze staan in de buurt van snelweg opritten.
Ik had zelf verzonnen dat het een soort omleidingsroutes zouden moeten zijn, maar ik kan in de verkeersborden index nergens zo'n bordje vinden....Wie Weet Wat???
gr
ccfever
CC's make the world a better place!

CCabrio
Berichten: 64
Lid geworden op: 17-06-2008 13:12

Bericht door CCabrio » 14-07-2008 00:02

Hoi CCFever,

Na enig speurwerk kan ik een antwoord geven op de vraag. Het gaat hier om bewegwijzering van zogenaamde "Uitwijkroutes".

Hieronder een stuk tekst uit een memo van Rijkswaterstaat, waarin een uitleg wordt gegeven over de betekenis van de blauwe bordjes.

De standaardbewegwijzering is ingericht voor de situaties waarin de weg normaal beschikbaar is. Vaak zal dit het geval zijn maar helaas zijn er situaties dat dit niet het geval is. In gevallen dat er een incident op een autosnelweg (provinciale of gemeentelijke weg) is opgetreden, kan het voorkomen dat de gehele rijbaan moet worden afgesloten voor alle verkeer. Als zo’n situatie zich voor doet, is het in verband met bereikbaarheid en veiligheid zinvol om het verkeer van de snelweg (provinciale of gemeentelijke weg) af te leiden en om te leiden via een voorbereide, permanent aanwezige omleidingsroute, in deze notitie uitwijkroutes genoemd. In het verleden is naar dit soort uitwijkroutes onderzoek uitgevoerd. In deze notitie wordt niet ingegaan op de noodzaak van uitwijkroutes, noch aan de eisen waaraan dergelijke routes moeten voldoen. Er wordt alleen ingegaan op de wijze waarop een dergelijke uitwijkroute dient te worden bewegwijzerd.

Afbeelding

De bovenstaande voorbeelden zijn uitvoeringsvormen die op verschillende locaties worden toegepast.

Voor de duidelijke herkenbaarheid van het systeem is ervoor gekozen de borden als opzetborden op bestaande wegwijzers toe te passen.
1. De Uitwijkroute wordt aangeduid door de (hoofd)letter U, gevolgd door een cijfer (maximaal twee cijfers, zonder spatie). Bij de praktijkproef van TNO is vastgesteld dat de aanduiding met alleen cijfers werd verward met de kilometeraanduiding. De U staat voor Uitwijkroute.

Afbeelding

2. De aanduiding wordt op de bestaande bewegwijzering geïntegreerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een bord uit de serie BEW 31-34, het bord wordt gepositioneerd als een soort ruiter bovenop het bestaande bord.
3. Indien de aanduidingen van de Uitwijkroute worden geïntegreerd binnen de bestaande bewegwijzering, dan wordt als veld met bies in de bestaande borden geplaatst. De aanduidingen dienen op een voorspelbare plaats op de bewegwijzering worden geplaatst, niet achter een andere verwijzing. In het laatste geval heeft het de voorkeur om de U-met-cijfer ter hoogte van de pijlen te plaatsen. Zie afbeelding hieronder (U14).


Afbeelding

Voor de plaatsing van de borden gelden de volgende uitgangspunten.
1. Op de autosnelweg worden geen borden geplaatst, behalve indien deze deel uitmaakt van de uitwijkroute. Het formaat van het U-bord dient dan wel te worden aangepast aan de formaten die voor dergelijke borden voor autosnelwegen gelden, zie bordenboek.
2. Op de afritten bij aansluitingen op de onderliggende weg worden zij geplaatst bovenop de voorwegwijzers, op een zelfde wijze als vergelijkbare bewegwijzering geplaatst als “niet-weggebonden restaurants”.
3. Op de (beslis)wegwijzers bij de aansluitingen worden zij op de masten waaraan de handwegwijzers zijn gemonteerd.
4. Op aansluitende trajecten van de gehele uitwijkroute worden borden geplaatst, op alle bewegwijzerde kruisingen op de uitwijkroute. Zij worden geplaatst op de constructies van de bewegwijzering op alle daarvoor in aanmerking komende borden, zowel op de voorwegwijzers als op de beslissingswegwijzers. De wijze waarop dit wordt uitgevoerd is onder 2 en 3 aangegeven. Alle varianten van de hiervoor afgebeelde borden worden gebruikt, te weten voorwegwijzers op voorwegwijsborden, beslisborden op besliswegwijzers.
5. De Uitwijkroute eindigt bij de volgende aansluiting op de autosnelweg. Het einde van de route moet worden gemarkeerd met een “einde”-bord. Zie hieronder. Het bord wordt normaliter met een bord met pijl verwijzend naar de oprit aangegeven. Indien de Uitwijkroute eindigt op een andere snelweg dan de oorspronkelijke, dan wordt de route beëindigd uitsluitend als een doeltreffende doelverwijzing (met bestemming én wegnummer) op deze aansluiting aanwezig is.


Afbeelding

De rest van de tekst zal ik de lezer maar besparen...

Ik hoop dat hiermee het mysterie rondom de betekenis van de U-bordjes is opgelost.


Groet,
CCabrio

Plaats reactie