Pagina 1 van 1

Vergelijk / testrit 207 cc met Merc. 230 SLK

Geplaatst: 12-09-2014 11:51
door Oscar
rscshock

Ja, een kameraad heeft een medcedes 230 SLK, was effe bij mij op bezoek en nodigde mij uit voor een lange testrit met zijn auto, waarbij hij dus als passagier meeging. Handig om bv de radio te bedienen en zo.

DE Mercedes is een 2300 cc 4 cylinder met 197 pk, mijn Peugeot 207 cc is een 1600 met 120 pk

Uiterlijk gewoon mooi. Net als mijn 207 cc gewoon een mooie auto om te zien, zoals ie daar gesloten staat. DE SLK in lichtgrijs metallic, mijne in een kleur die ik niet goed kan beschrijven (zie elders bij voorstellen) maar in mijn optiek een zeéééér mooie (Peugeot) kleur. Ik zou het, als kleurenblinde ( geen grap !!) noemen een donkere, anthraciet kleur grijs metallic.
Maar beide auto´s zijn, hoewel redelijk verschilend, beiden gewoon mooi!

Dankzij de module kan ik het dak van buiten af openen, de SLK niet. Dus je moet er eerst in stappen (in onze leeftijd en postuur dus kruipen). Verder werkt het dak openen ook bij Mercedes prima.

Nu, binnen valt mij de SLK tegen, qua bekleding. Ik hou niet van leer, mijn CC heeft een donkere kleur stof. DE SLK heeft rood lederen met beetje zwart bekleding. Ook de kleur bevalt mij voor geen meter. Verder heeft de SLK een deels houten stuur. DE CC een met donker leer bekleed stuur. Jammer voor de SLK, die was beslist mooier geweest in de CC kleuren en uitvoering. DE SLK komt bij mij wat kermisachtig over, waarbij de 207 CC een veel sjiekere, serieuzere uitstraling heeft.

Okay, wij installeren ons in de auto, stellen stoelen enz. in, starten en de weg op. De neus is ´n stuk langer, dus de eerste meters even oppassen en wennen. Mijn 207 is een schakelauto, de Mercedes is een automaat. Beide auto´s heb je in zowel automaat als schakel.
IK ben beide gewend dus dat is geen enkel probleem. Mijn 207 cc heeft 120 pk, de SLK 197. dat is dus wel een verschil! Mijn idee is dat je voor een automaat een wat snellere auto moet hebben. DE automaat van de Mercedes werkt uitstekend. Het schakelen bij de peugeot is ook een genot. gewoon anders dus. Met schakelen heb je iets meer invloed, kun je wat meer spelen. Wat je persoonlijke voorkeur heeft .....

De snellere auto is natuurlijk de SLK. Die gaat vooral als ie op toeren komt een heel stuk sneller en trekt veel harder, sneller door. Echter, als rustige (cabrio) rijder vind ik een snelle auto prettig maar niet erg belangrijk. Ik kom met de 207 CC prima goed weg qua kracht en snelheid, zat op voor open rijden maar ook op de Duitse autowegen, gesloten, kan ik 140 goed aanhouden. Wat voor mij zat is. De Mercedes is hierin natuurlijk ver uit de meester, zeker met hardrijden op (Duitse) autowegen merk je die 700 cc verschil wel!
Vergeleken met de moderne auto´s is ook de Mercedes niet echt snel.

Het rijcomfort van de Mercedes valt mij zwaar tegen. Is het toevallig dit exemplaar, met sportonderstel en sport veren enz. Ik weet het niet. Waar ik mijn Peugeot vind "glijden" vind ik de SLK wat strak geveerd, wat holperig, Beetje hard. Misschien beter op de autoweg met 180 plus op de klok maar .... zo ben ik niet dus waardeer ik dat ook niet. Neen, als je lekker tuffelt in Eifel, de Mergelland route rijdt is de Peugeot wat comfort betreft de betere. Nogmaals het kan aan deze !! SLK liggen. het is niet meer de jongste. In dat geval zou ik er zeker mee naar een garage gaan en informeren hoe dat zit met dat onderstel en hoe dat comfortabeler te maken. En verder .... staan Franse auto´s niet bekend om hun rijcomfort? Mijn vader reed 40 jaar geleden een Peugoet 504 TI automaat met schuifdak. Een heerlijke auto. Na een aantal jaren was deze gebruikt gekochte Peugeot aan vervanging toe, het werd een mercedes, ook een (nette) gebruikte 2 ltr (met die recht op staande koplampen). De Mercedes was dus weer een aantal jaren jonger. Mijn vader was tevreden over de Mercedes, maar bleef zeggen qua comfort kan de Mercedes niet tippen aan de Peugeot! Ook ik was na 25 jaar ander merken (dan Peugeot) gereden te hebben weer blij verrast toen ik deze Peugeot kocht. Wat een heerlijk rijcomfort toch, Was ik vergeten! Bv vergeleken met onze gloednieuwe andere auto, een Toyota Yaris hybride.

Remmen en zo doen beide auto´s, in een mate dat ik er tevreden mee ben. Het zal beslist betere remmen geven, bv keramiek maar beide auto´s remmen voldoende voor mijn doen, rijstijl en ervaring.

Nu, een groot minpunt van de Mercedes is natuurlijk het verbruik. Het voordeel van d grotere motor betaal je natuurlijk ook aan de pomp. Waar ik met de Peugeot 1 op 15-16 rij, kan je in je handjes klappen als de Mercedes bij een rit niet meer dan 1 op 10 gebruikt. En dat is een slok op een borrel! Verder zal je voor een nette SLK meer betalen dan een idem 207CC. Ook de wegenbelasting is natuurlijk duurder. Daarvoor krijg je bij de Mercedes een grotere kofferbak. Zal ook wel zijn om het feit dat de SLK een pure 2 zitter is en de Peu nog een kleine achterbank heeft waar ook nog wel wat bagage op kan. Een groot pluspunt voor de Peugeot vind ik dat!

Gooi ik nu deze ervaringen op een hoop dan zou ik, moest ik nu kiezen, het volgende doen. Ik zou een 207 CC kopen zoals ik hem mooi vind. Met de dakmodule om de auto van buitenaf te openen (250 €).
Ik zou een motor nemen met 150 pk, en daar een chip in laten plaatsen waardoor je op een 170 plus pk uitkomt. Vermoedelijk zou ik een automaat zoeken, met ruim 170 pk (en meer koppel) kan ie dat beslist goed aan.

Informatie over de tuning chip en over dakmodules vind je ook oa. op dit
forum.

Geplaatst: 12-09-2014 12:09
door Oscar
ps

Kan ik een mijn opgestarte poll meer keuzes aanbieden? Lukt me niet.

Zou er graag bij willen hebben

Moet de vrouw vragen, ze heeft de broek aan.

Geplaatst: 12-09-2014 18:40
door macpro
Geweldig verhaal. Waarom?
Omdat wij op zoek waren naar een SLK 200 als opvolger van onze 207CC.
We hebben met 2 SLKs een proefrit gemaakt. Beide schitterende auto's, maar rijden viel best wel tegen. Sturen ging erg zwaar en je zat veel meer in de wind dan bij de 207CC.
Tel daar bij op dat de kofferruimte flink kleiner is en een achterbank voor extra bagage ontbreekt en voor ons werd het opeens duidelijk: de SLK is voor ons niet de auto.
Vandaar dat we nu dus een 308CC hebben.
De proefrit die we daarmee maakten voelde meteen als thuiskomen.
Soepel, comfortabel. Gewoon goed.

Maar we blijven de SLK wel mooi vinden. En het zijn ook prima auto's. Maar niet onze smaak.

Wel een kanttekening bij jouw verhaal: de dakmodule is ook voor de SLK verkrijgbaar.

Geplaatst: 12-09-2014 23:43
door 206cc
persoonlijk ben ik fan van het stuiteren het contact met de weg het voelen van de weg. dan valt peugeot al redelijk snel af eigenlijk als moet ik zeggen dat mijn 206cc redelijk hard geveerd is voor een fransman en ik dat perfect vind!

ik heb eens een klein stukje ik een porsche mogen rijden en dat was puur genot (voor mij financieel niet haalbaar) echter moet ik nog eens ik een lambo gaan rijden om ook dat eens te ervaren maar dan praten we weer over een andere tak van sport.

momenteel rijd ik ook regelmatig in een transit campertje uit 1986 weer heel anders maar t overzicht op de weg is toch ook wel fijn. misschien eens gaan denken aan een sportief busje met afneembaar dak.
:lol:

Geplaatst: 13-09-2014 00:13
door Oscar
)

Ik heb nooit begrepen dat er niet al lang een SUV cabrio is. Daar is nou echt behoefte aan en die komt er maar niet.
Dakmodule ook voor de SLK MacPro? Dat wist ik niet, want dat maakt voor mij een wereld van verschil.

) )

Geplaatst: 13-09-2014 00:35
door Oscar
?

Welke andere FRANSE auto´s zijn verder nog cabrio?
Wel echte cabrio, met stoffen of stalen dak dat echt open gaat / kan?

Een foto mag er natuurlijk graag bij!

(Volgens het motto ken en herken je vijand

lol