Algemene tips

Tips voor het rijden van tochten en opstellen van routes. Ook voor discussies over navigatiesystemen zoals Garmin, TomTom etc.
Plaats reactie
Gast

Algemene tips

Bericht door Gast » 11-08-2009 20:19

Ik kreeg enkele vragen over het organiseren van tourtochten. Naar aanleiding daarvan leek het mij een idee tips en zo op het forum te zetten voor het organiseren van een tocht.

Hieronder enkele zaken die mij zelf zo invallen. Aanvullingen/correcties etc. zijn natuurlijk van harte welkom.

Lengte tocht
De lengte van de tocht hangt natuurlijk af van de route (hoeveel kleine wegen, kun je doorrijden e.d.) en de beschikbare tijd (begin- eindtijd).
Echter een redelijke maat voor een gemiddelde tourtocht is een rit van ongeveer 120-150 km. Dan kun je tegen 11.00 uur starten, tussendoor een stop/lunch en tegen 17.00/18.00 uur ben je bij je eindpunt.
Verzamelen tussen 10.30 en 11.00 uur is wel zo prettig omdat de leden natuurlijk door heel Nederland verspreid wonen en zo geef je iedereen de gelegenheid om op een redelijke tijd naar het startpunt te komen.

Rijden van de tocht
Voor het rijden van zo'n tocht zijn diverse mogelijkheden bijv. puzzelrit, met 'tourguide' of zelfs via de navi's.
De meest toegepaste vorm (die in dit forum gebruikelijk is) is de vorm met zgn. tourguides. Eén iemand weet de weg en rijdt voorop en daarnaast heb je een hekkesluiter (liefst een geoefende tourtocht rijder) die oplet dat de groep compleet blijft. Zeker m.b.v. walkies is dit in Nederland tot 8-10 auto's goed te doen. Tot 12 blijft mogelijk maar daarboven heb je een tweede 'guide' nodig.
In heuvellandschap kun je vaak de groepen nog uitbreiden omdat daar het wegennet wat minder vertakt is en je dus weer makkelijker kunt hergroeperen.

Tourregels bij follow-the-leader:
Bij rijden volgens het follow the leader principe wordt de groep aangevoerd door een scout die de route kent. Achterop rijdt nog een auto die de route heeft voor het geval we elkaar onverhoopt kwijt raken. Belangrijk voor de deelnemers is dat je je achteroprijder 'meeneemt', dwz als we ergens afbuigen, vergewis je je ervan dat degene die achter je rijdt dit gezien heeft en niet ineens de groep kwijt is, dit geldt ook op rotondes.
Stop desnoods even.
We houden ons aan de snelheid, toch kan het af en toe noodzakelijk zijn dat achterop rijders even "ophalen". Wil je persé niet harder rijden rij dan zo ver mogelijk vooraan in je groep.

samengevat:
-volg je voorganger
-houd je achterrijder in de gaten
-op rechte stukken weg alsmaar rechtdoor rijden
-bij afbuigen wachten op je achteroprijder
-mocht je de groep kwijtraken, stoppen en de laatste auto koppositie over laten nemen.

Belangrijk om te weten:
-laat geen grote gaten vallen, probeer op zo'n 50-100 meter van je voorganger te rijden.
-ieder rijdt uitdrukkelijk mee op eigen risico en verantwoording.

Voorbereiden van de tocht
Bovenstaande betekent voor organisatoren van een tocht ook dat het zeer aan te bevelen is om tijdig (bij meer dan 10 deelnemende auto's) voor een extra voorrijder te zorgen die de tocht kent. En liefst ook dat de achterrijders een keer de tocht van te voren mee gereden hebben.
Andere optie is het gebruik van navigatiesystemen hiervoor (mn Garmin is hiervoor geschikt en ook TomTom kent mogelijkheden). Wanneer de tocht digitaal beschikbaar is en je hebt nog een of meer andere deelnemers met een dergelijk systeem dan wordt het allemaal een stuk makkelijker :wink:
Voor vragen hierover (m.n. Garmin en enigszins TomTom) kun je via een PB contact met mij opnemen of natuurlijk je vraag hier in het forum stellen.

havinck
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-07-2009 23:09

Bericht door havinck » 27-08-2009 22:09

Leuk te lezen deze tips! Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om een route van de ANWB te volgen adhv specifieke bordjes langs de weg. Deze routes zijn tegenwoordig ook gratis naar je navigatie te downloaden. Ideaal.
Move slowly forward...

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2010 19:35

ik heb de tips nog wat aangevuld met het onderwerp 'voorbereiden van de tocht'. Anderen nog meer tips?

206cc
Berichten: 753
Lid geworden op: 25-08-2008 17:11

Bericht door 206cc » 04-05-2010 20:25

gebruik tijdig je richtingaanwijzers/ knipperlichten, dit is voor je achterliggers makkelijk zodat je niet in eens verdwijnt, en je voorligger weet dan dat je t gezien hebt dat er afgedraait gaat worden.

porto's/ walkie talkies zijn erg makkelijk om met elkaar in de groep te communiceren, bijv als er mensen achterblijven enz. (vooraf aan een rit zal de frequentie afgesproken worden) de 1ste en laatste auto van een goep hebben een porto, vaak kan je er ook een proberen te lenen (ik heb er meestal 1 over).

iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en schade de club/de gene die de rit uitgezet heeft/hebben, zijn niet verantwoordelijk.

houdt je aan verkeers regels.

sommige verkeers lichten staan kort op groen, geef gas bij verkeerslichten maar houd je aan de snelheids limiet!

andere weggebruikers zullen wel zien dat je in een groep rijd maar zullen daar niet of nauwelijks rekening mee houden, als ze voorrang hebben geeft t ze! de rest van de groep zal langzamer gaan rijden of op een punt stoppen zodat de groep weer samen kan komen.

ik heb enkele ritten gereden en ook als eerste auto en t is best lastig om alles in de gaten te houden en bij elkaar te blijven, de gene die voorop rijd zal met een redelijk constante snelheid kunnen rijden maar hoe verder in de groep hoe harder je moet rijden om bijv gaten dicht te rijden.

heb je geen of weinig ervaring in het rijden in groeps verband zou ik zeggen probeer als 2de of 3de auto te rijden.

ik denk dat er nu wel wat dingen dubbel op t forum staan maar dit is wat bij mij opkwam.

vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

groeten,
peter
Afbeelding

Snoepje
Berichten: 75
Lid geworden op: 15-09-2008 23:11

Bericht door Snoepje » 04-05-2010 23:28

Ik denk wel wat tips te hebben voor het organiseren van een route, want ik zit er zelf middenin:

Probeer verkeerslichten, drukke kruisingen, rotondes en andere onoverzichtelijke verkeersituaties te mijden. Deze gaan tijdens de tocht anders onnodig oponthoud veroorzaken.
Dat is niet in elk deel van Nederland mogelijk natuurlijk.

Maak (zeker in het begin van de route) niet teveel afbuigingen naar links of rechts. Mensen zijn dan nog aan het 'inrijden' en het wennen aan de situatie. Als iedereen een beetje gewend is, kun je gerust wat sneller van richting veranderen.

Denk aan tussenstops. Eén voor de lunch en één na de lunch van een half uur lijken mij zeker wel minimaal gewenst.

Maak met de (evt.) horeca van deze tussenstops, maar ook met de lunch en dinergelegenheid goede afspraken, maar spreek niet bij voorbaat een vast of minimaal aantal deelnemers af. Je hebt dan kans dat je financieel verantwoordelijk wordt gehouden voor afzeggingen (Tip van Ralf)
Vraag om een folder of in elk geval een telefoonnummer of een eventuele contactpersoon.

Geef op tijd het aantal deelnemers door aan de horecagelegenheden en ben duidelijk in het communiceren van de uiterste inschrijf (en eventueel afmeld) datum op het forum.

Maak een reeel dagschema. Plan minimaal 1,5 uur voor de lunch en twee tussenstops van een half uur. Pas je route hier zoveel mogelijk op aan.

Koffie(catering) aan de start is erg prettig, maar geen must.

Routes "bouwen" voor TomTom kan met het gratis te downloaden programma Tyre. Met elke nieuwe versie wordt het programma weer gebruiksvriendelijker.

Routebeschrijvingen voor de deelnemers kunnen heel prettig zijn. In Tyre is het mogelijk om deze af te drukken met de afgelegde afstanden en tijden. Dit kan ook prettig zijn voor de eventuele bijrijders (passagiers) die bij fout rijden eerder kunnen ingrijpen.

Tot zover.... misschien heb ik later meer.

René en ik gaan morgen samen voor de tweede keer testrijden. Ook dat is heeeeel belangrijk.

Groet,

Jeroen
Sorry mensen, ik heb nu eenmaal een BMW.

twoOsixCC
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-07-2010 16:35

Bericht door twoOsixCC » 03-08-2010 20:55

206cc schreef:porto's/ walkie talkies zijn erg makkelijk om met elkaar in de groep te communiceren, bijv als er mensen achterblijven enz. (vooraf aan een rit zal de frequentie afgesproken worden) de 1ste en laatste auto van een goep hebben een porto, vaak kan je er ook een proberen te lenen (ik heb er meestal 1 over).
Hallo,

Ik ben van plan om een portofoon set te kopen. Welk type portofoons gebruiken jullie tijdens een rit? Ik vermoed PMR 446 (8 kanalen).

Klopt dit??

Philip

ccfever
Site Admin
Berichten: 298
Lid geworden op: 16-06-2008 22:08

Bericht door ccfever » 03-08-2010 21:08

klopt precies....de andere porto's zijn niet toegestaan door de nederlandse overheid....( en we doen nooit iets wat niet mag... :roll: )
CC's make the world a better place!

twoOsixCC
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-07-2010 16:35

Bericht door twoOsixCC » 03-08-2010 22:03

ccfever schreef:( en we doen nooit iets wat niet mag... :roll: )
Ik wist wel dat dit een nette club is :D

OK, ik ga ze bestellen.

Philip

Plaats reactie