Algemene tips
Geplaatst: 11-08-2009 20:19
Ik kreeg enkele vragen over het organiseren van tourtochten. Naar aanleiding daarvan leek het mij een idee tips en zo op het forum te zetten voor het organiseren van een tocht.
Hieronder enkele zaken die mij zelf zo invallen. Aanvullingen/correcties etc. zijn natuurlijk van harte welkom.
Lengte tocht
De lengte van de tocht hangt natuurlijk af van de route (hoeveel kleine wegen, kun je doorrijden e.d.) en de beschikbare tijd (begin- eindtijd).
Echter een redelijke maat voor een gemiddelde tourtocht is een rit van ongeveer 120-150 km. Dan kun je tegen 11.00 uur starten, tussendoor een stop/lunch en tegen 17.00/18.00 uur ben je bij je eindpunt.
Verzamelen tussen 10.30 en 11.00 uur is wel zo prettig omdat de leden natuurlijk door heel Nederland verspreid wonen en zo geef je iedereen de gelegenheid om op een redelijke tijd naar het startpunt te komen.
Rijden van de tocht
Voor het rijden van zo'n tocht zijn diverse mogelijkheden bijv. puzzelrit, met 'tourguide' of zelfs via de navi's.
De meest toegepaste vorm (die in dit forum gebruikelijk is) is de vorm met zgn. tourguides. Eén iemand weet de weg en rijdt voorop en daarnaast heb je een hekkesluiter (liefst een geoefende tourtocht rijder) die oplet dat de groep compleet blijft. Zeker m.b.v. walkies is dit in Nederland tot 8-10 auto's goed te doen. Tot 12 blijft mogelijk maar daarboven heb je een tweede 'guide' nodig.
In heuvellandschap kun je vaak de groepen nog uitbreiden omdat daar het wegennet wat minder vertakt is en je dus weer makkelijker kunt hergroeperen.
Tourregels bij follow-the-leader:
Bij rijden volgens het follow the leader principe wordt de groep aangevoerd door een scout die de route kent. Achterop rijdt nog een auto die de route heeft voor het geval we elkaar onverhoopt kwijt raken. Belangrijk voor de deelnemers is dat je je achteroprijder 'meeneemt', dwz als we ergens afbuigen, vergewis je je ervan dat degene die achter je rijdt dit gezien heeft en niet ineens de groep kwijt is, dit geldt ook op rotondes.
Stop desnoods even.
We houden ons aan de snelheid, toch kan het af en toe noodzakelijk zijn dat achterop rijders even "ophalen". Wil je persé niet harder rijden rij dan zo ver mogelijk vooraan in je groep.
samengevat:
-volg je voorganger
-houd je achterrijder in de gaten
-op rechte stukken weg alsmaar rechtdoor rijden
-bij afbuigen wachten op je achteroprijder
-mocht je de groep kwijtraken, stoppen en de laatste auto koppositie over laten nemen.
Belangrijk om te weten:
-laat geen grote gaten vallen, probeer op zo'n 50-100 meter van je voorganger te rijden.
-ieder rijdt uitdrukkelijk mee op eigen risico en verantwoording.
Voorbereiden van de tocht
Bovenstaande betekent voor organisatoren van een tocht ook dat het zeer aan te bevelen is om tijdig (bij meer dan 10 deelnemende auto's) voor een extra voorrijder te zorgen die de tocht kent. En liefst ook dat de achterrijders een keer de tocht van te voren mee gereden hebben.
Andere optie is het gebruik van navigatiesystemen hiervoor (mn Garmin is hiervoor geschikt en ook TomTom kent mogelijkheden). Wanneer de tocht digitaal beschikbaar is en je hebt nog een of meer andere deelnemers met een dergelijk systeem dan wordt het allemaal een stuk makkelijker :wink:
Voor vragen hierover (m.n. Garmin en enigszins TomTom) kun je via een PB contact met mij opnemen of natuurlijk je vraag hier in het forum stellen.
Hieronder enkele zaken die mij zelf zo invallen. Aanvullingen/correcties etc. zijn natuurlijk van harte welkom.
Lengte tocht
De lengte van de tocht hangt natuurlijk af van de route (hoeveel kleine wegen, kun je doorrijden e.d.) en de beschikbare tijd (begin- eindtijd).
Echter een redelijke maat voor een gemiddelde tourtocht is een rit van ongeveer 120-150 km. Dan kun je tegen 11.00 uur starten, tussendoor een stop/lunch en tegen 17.00/18.00 uur ben je bij je eindpunt.
Verzamelen tussen 10.30 en 11.00 uur is wel zo prettig omdat de leden natuurlijk door heel Nederland verspreid wonen en zo geef je iedereen de gelegenheid om op een redelijke tijd naar het startpunt te komen.
Rijden van de tocht
Voor het rijden van zo'n tocht zijn diverse mogelijkheden bijv. puzzelrit, met 'tourguide' of zelfs via de navi's.
De meest toegepaste vorm (die in dit forum gebruikelijk is) is de vorm met zgn. tourguides. Eén iemand weet de weg en rijdt voorop en daarnaast heb je een hekkesluiter (liefst een geoefende tourtocht rijder) die oplet dat de groep compleet blijft. Zeker m.b.v. walkies is dit in Nederland tot 8-10 auto's goed te doen. Tot 12 blijft mogelijk maar daarboven heb je een tweede 'guide' nodig.
In heuvellandschap kun je vaak de groepen nog uitbreiden omdat daar het wegennet wat minder vertakt is en je dus weer makkelijker kunt hergroeperen.
Tourregels bij follow-the-leader:
Bij rijden volgens het follow the leader principe wordt de groep aangevoerd door een scout die de route kent. Achterop rijdt nog een auto die de route heeft voor het geval we elkaar onverhoopt kwijt raken. Belangrijk voor de deelnemers is dat je je achteroprijder 'meeneemt', dwz als we ergens afbuigen, vergewis je je ervan dat degene die achter je rijdt dit gezien heeft en niet ineens de groep kwijt is, dit geldt ook op rotondes.
Stop desnoods even.
We houden ons aan de snelheid, toch kan het af en toe noodzakelijk zijn dat achterop rijders even "ophalen". Wil je persé niet harder rijden rij dan zo ver mogelijk vooraan in je groep.
samengevat:
-volg je voorganger
-houd je achterrijder in de gaten
-op rechte stukken weg alsmaar rechtdoor rijden
-bij afbuigen wachten op je achteroprijder
-mocht je de groep kwijtraken, stoppen en de laatste auto koppositie over laten nemen.
Belangrijk om te weten:
-laat geen grote gaten vallen, probeer op zo'n 50-100 meter van je voorganger te rijden.
-ieder rijdt uitdrukkelijk mee op eigen risico en verantwoording.
Voorbereiden van de tocht
Bovenstaande betekent voor organisatoren van een tocht ook dat het zeer aan te bevelen is om tijdig (bij meer dan 10 deelnemende auto's) voor een extra voorrijder te zorgen die de tocht kent. En liefst ook dat de achterrijders een keer de tocht van te voren mee gereden hebben.
Andere optie is het gebruik van navigatiesystemen hiervoor (mn Garmin is hiervoor geschikt en ook TomTom kent mogelijkheden). Wanneer de tocht digitaal beschikbaar is en je hebt nog een of meer andere deelnemers met een dergelijk systeem dan wordt het allemaal een stuk makkelijker :wink:
Voor vragen hierover (m.n. Garmin en enigszins TomTom) kun je via een PB contact met mij opnemen of natuurlijk je vraag hier in het forum stellen.