thp problemen....
Geplaatst: 14-02-2011 22:54
retweet van ander forum....
Beste Forumlezers Peugeot 207
Allereerst even kort voorstellen:
Wij zijn een groep THP 1.6 bezitters die de afgelopen jaren te maken hebben gehad met klachten m.b.t. tot de 1.6 THP motor die door zowel Peugeot als ook Citroen in verschillende modellen gevoerd wordt. Deze problemen zijn ook op dit forum uitgebreid beschreven. Kort samengevat:
- Melding emissiestoring;
- Wegvallen vermogen;
- Motor raakt in zogenaamde noodloop.
De oorzaak van deze problemen is ook in dit forum helder toegelicht. Het betreft een tandwiel die de distributieketting aandrijft. Dit tandwiel is niet spelingsvrij op de krukas gemonteerd. Gevolg hiervan dat de distributietiming "van tijd" raakt. De motor krijgt teveel brandstof toegevoegd (brandstofverbruik neemt met zo’n 10% toe) waardoor er een signaal wordt afgegeven zodat de safe mode (noodloop) van de motor wordt ingeschakeld. Deze safe mode heeft als gevold dat de turbo wordt uitgeschakeld.
Als eerste groep 1.6 THP bezitters zijn wij tegen een aantal problemen opgelopen:
- Verkeerde diagnose van het probleem met als gevolg dat er “verkeerde” reparaties uitgevoerd zijn;
- Indien diagnose vastgesteld na de garantieperiode (2 jaar), (gedeeltelijk) de kosten hiervan zelf moeten dragen;
- Veel onbegrip (mede door onjuiste informatie vanuit PSA concern) bij de leverende bedrijven voor de problematiek. Wij willen wel duidelijk maken dat er Peugeot/Citroen dealers zijn die de klant wel serieus hebben genomen.
Omdat wij van mening zijn dat het hier een constructiefout betreft welke onafhankelijk van de gegeven garantietermijn moet worden gerepareerd, zijn verschillende van ons in gesprek gegaan met de dealers die de auto geleverd hebben. Dit heeft de afgelopen 2 jaren geleid tot wisselend succes. Sommigen hebben onder “coulance” een (gedeelte) van de kosten vergoed gekregen, sommigen nul op rekest.
De 1.6 THP motor wordt op verschillende modellen van Peugeot en Citroen geleverd. Op de verschillende fora is ondertussen duidelijk geworden dat het probleem niet alleen bij de eerste groep bezitters optreedt.
Als gevolg hiervan hebben wij besloten om een aantal weken geleden collectief actie te ondernemen. Naar aanleiding van een bezoek aan een advocaat gespecialiseerd in consumentenrecht is er (in eerste instantie) contact opgenomen met Peugeot Nederland B.V. Naar aanleiding hiervan heeft Peugeot zelf contact opgenomen met Citroen Nederland B.V. (zijn 2 los van elkaar opererende importeurs). In de (telefonische) gesprekken die tot op heden gevoerd zijn, hebben wij de indruk gekregen dat het probleem door Peugeot erkend wordt. Omdat wij Peugeot / Citroen de gelegenheid willen geven het probleem ook daadwerkelijk serieus te willen oplossen (bij voorkeur pro-actief), is er vooralsnog geen juridische actie ondernomen.
Wel hebben wij een aantal duidelijke doelen met onze actie voor ogen:
- Serieuze erkenning door Peugeot / Citroen van het probleem zoals hierboven beschreven;
- Klanten die de afgelopen jaren op eigen rekening (gedeeltelijk) de kosten van de verschillende reparaties hebben moeten voldoen, volledig worden gecompenseerd;
- Dat alle in Nederland verkochte auto’s met 1.6 THP motor preventief worden teruggeroepen ter controle van bovenbeschreven probleem. Dit is mede ingegeven door het veiligheidsrisico dat door gebruikers is ervaren bij het optreden van het probleem (i.c. accelereren bij inhalen, waarbij de motor stilvalt. Dit kan een kop/staart botsing tot gevolg hebben)
Daarnaast zijn er bij verschillende klanten al reparaties uitgevoerd (zie hiervoor het Peugeot 207 CC forum) die niet tot oplossing van het probleem hebben geleid. De afgelopen 2 jaar is door het PSA concern tot driemaal een modificatie geweest op de reparatievoorschrift welke aan de erkende reparateurs is verstuurd. Ook hier vragen wij van Peugeot / Citroen een pro-actieve houding in te nemen om deze klanten te benaderen en de reparatie volgens het laatste door PSA uitgegeven reparatievoorschrift uit te voeren.
Peugeot / Citroen heeft ons verzocht een lijst aan te leveren met mensen die met bovengenoemd probleem te kampen hebben (gehad). Daarnaast willen wij nadrukkelijk een oproep doen aan:
- Mensen die niet meer in bezit zijn van een auto met 1.6 THP motor maar wel te maken hebben gehad met bovengenoemde problemen;
- Leaserijders;
- Mensen in uw (naaste, directe) omgeving die met bovengenoemd probleem te maken hebben gehad;
- Mensen bij wie het probleem (zoals het nu laat aanzien) naar tevredenheid is opgelost, maar die het recht willen behouden ook bij toekomstige onregelmatigheden zoals hierboven beschreven, vertegenwoordigd willen worden
Graag zouden wij een korte mail van u willen ontvangen op het volgende e-mailadres:
thpclaim@hotmail.com
Wij verzoeken u vriendelijk de volgende gegevens in deze mail op te nemen:
- Naam;
- Kenteken en chassisnummer van de betreffende auto. Indien u om privacyredenen niet uw kenteken wilt opgeven, kunt u volstaan met het chassisnummer van de auto;
- Beknopte beschrijving van het probleem;
- Recidiveinventarisatie. Hoe vaak bent u voor het probleem teruggeweest naar de garage
- Opgaven van de kosten welke u (gedeeltelijk) voor eigen rekening heeft genomen
- Indien van toepassing, leasemaatschappij waar de auto geleased is (geweest)
Mocht u naar aanleiding van deze oproep nog vragen hebben, dan kunt u op bovengenoemd e-mailadres contact met ons opnemen.
Namens THPclaim
Jan Willem Saakes
Beste Forumlezers Peugeot 207
Allereerst even kort voorstellen:
Wij zijn een groep THP 1.6 bezitters die de afgelopen jaren te maken hebben gehad met klachten m.b.t. tot de 1.6 THP motor die door zowel Peugeot als ook Citroen in verschillende modellen gevoerd wordt. Deze problemen zijn ook op dit forum uitgebreid beschreven. Kort samengevat:
- Melding emissiestoring;
- Wegvallen vermogen;
- Motor raakt in zogenaamde noodloop.
De oorzaak van deze problemen is ook in dit forum helder toegelicht. Het betreft een tandwiel die de distributieketting aandrijft. Dit tandwiel is niet spelingsvrij op de krukas gemonteerd. Gevolg hiervan dat de distributietiming "van tijd" raakt. De motor krijgt teveel brandstof toegevoegd (brandstofverbruik neemt met zo’n 10% toe) waardoor er een signaal wordt afgegeven zodat de safe mode (noodloop) van de motor wordt ingeschakeld. Deze safe mode heeft als gevold dat de turbo wordt uitgeschakeld.
Als eerste groep 1.6 THP bezitters zijn wij tegen een aantal problemen opgelopen:
- Verkeerde diagnose van het probleem met als gevolg dat er “verkeerde” reparaties uitgevoerd zijn;
- Indien diagnose vastgesteld na de garantieperiode (2 jaar), (gedeeltelijk) de kosten hiervan zelf moeten dragen;
- Veel onbegrip (mede door onjuiste informatie vanuit PSA concern) bij de leverende bedrijven voor de problematiek. Wij willen wel duidelijk maken dat er Peugeot/Citroen dealers zijn die de klant wel serieus hebben genomen.
Omdat wij van mening zijn dat het hier een constructiefout betreft welke onafhankelijk van de gegeven garantietermijn moet worden gerepareerd, zijn verschillende van ons in gesprek gegaan met de dealers die de auto geleverd hebben. Dit heeft de afgelopen 2 jaren geleid tot wisselend succes. Sommigen hebben onder “coulance” een (gedeelte) van de kosten vergoed gekregen, sommigen nul op rekest.
De 1.6 THP motor wordt op verschillende modellen van Peugeot en Citroen geleverd. Op de verschillende fora is ondertussen duidelijk geworden dat het probleem niet alleen bij de eerste groep bezitters optreedt.
Als gevolg hiervan hebben wij besloten om een aantal weken geleden collectief actie te ondernemen. Naar aanleiding van een bezoek aan een advocaat gespecialiseerd in consumentenrecht is er (in eerste instantie) contact opgenomen met Peugeot Nederland B.V. Naar aanleiding hiervan heeft Peugeot zelf contact opgenomen met Citroen Nederland B.V. (zijn 2 los van elkaar opererende importeurs). In de (telefonische) gesprekken die tot op heden gevoerd zijn, hebben wij de indruk gekregen dat het probleem door Peugeot erkend wordt. Omdat wij Peugeot / Citroen de gelegenheid willen geven het probleem ook daadwerkelijk serieus te willen oplossen (bij voorkeur pro-actief), is er vooralsnog geen juridische actie ondernomen.
Wel hebben wij een aantal duidelijke doelen met onze actie voor ogen:
- Serieuze erkenning door Peugeot / Citroen van het probleem zoals hierboven beschreven;
- Klanten die de afgelopen jaren op eigen rekening (gedeeltelijk) de kosten van de verschillende reparaties hebben moeten voldoen, volledig worden gecompenseerd;
- Dat alle in Nederland verkochte auto’s met 1.6 THP motor preventief worden teruggeroepen ter controle van bovenbeschreven probleem. Dit is mede ingegeven door het veiligheidsrisico dat door gebruikers is ervaren bij het optreden van het probleem (i.c. accelereren bij inhalen, waarbij de motor stilvalt. Dit kan een kop/staart botsing tot gevolg hebben)
Daarnaast zijn er bij verschillende klanten al reparaties uitgevoerd (zie hiervoor het Peugeot 207 CC forum) die niet tot oplossing van het probleem hebben geleid. De afgelopen 2 jaar is door het PSA concern tot driemaal een modificatie geweest op de reparatievoorschrift welke aan de erkende reparateurs is verstuurd. Ook hier vragen wij van Peugeot / Citroen een pro-actieve houding in te nemen om deze klanten te benaderen en de reparatie volgens het laatste door PSA uitgegeven reparatievoorschrift uit te voeren.
Peugeot / Citroen heeft ons verzocht een lijst aan te leveren met mensen die met bovengenoemd probleem te kampen hebben (gehad). Daarnaast willen wij nadrukkelijk een oproep doen aan:
- Mensen die niet meer in bezit zijn van een auto met 1.6 THP motor maar wel te maken hebben gehad met bovengenoemde problemen;
- Leaserijders;
- Mensen in uw (naaste, directe) omgeving die met bovengenoemd probleem te maken hebben gehad;
- Mensen bij wie het probleem (zoals het nu laat aanzien) naar tevredenheid is opgelost, maar die het recht willen behouden ook bij toekomstige onregelmatigheden zoals hierboven beschreven, vertegenwoordigd willen worden
Graag zouden wij een korte mail van u willen ontvangen op het volgende e-mailadres:
thpclaim@hotmail.com
Wij verzoeken u vriendelijk de volgende gegevens in deze mail op te nemen:
- Naam;
- Kenteken en chassisnummer van de betreffende auto. Indien u om privacyredenen niet uw kenteken wilt opgeven, kunt u volstaan met het chassisnummer van de auto;
- Beknopte beschrijving van het probleem;
- Recidiveinventarisatie. Hoe vaak bent u voor het probleem teruggeweest naar de garage
- Opgaven van de kosten welke u (gedeeltelijk) voor eigen rekening heeft genomen
- Indien van toepassing, leasemaatschappij waar de auto geleased is (geweest)
Mocht u naar aanleiding van deze oproep nog vragen hebben, dan kunt u op bovengenoemd e-mailadres contact met ons opnemen.
Namens THPclaim
Jan Willem Saakes